Consumenten worden regelmatig gebeld door bedrijven om bijvoorbeeld een abonnement of contract af te sluiten. Wanneer jij niet op dergelijke telefoontjes zit te wachten, biedt het Recht van Verzet uitkomst. Benieuwd hoe het Recht van Verzet in elkaar zit? Op deze pagina vertellen wij je er alles over. Je leest onder meer hoe je gebruik maakt van het Recht van Verzet, maar ook hoe je voorkomt dat je voortaan nog reclame ontvangt van bedrijven en organisaties.
Sommige mensen worden om de haverklap gebeld door een bedrijf of organisatie, terwijl anderen regelmatig een mail of post ontvangen. Wanneer dit ongewenst gebeurt, zorgt dit ongetwijfeld voor de nodige frustraties. Gelukkig kun je voorkomen dat je per telefoon, e-mail of post benaderd wordt door een bedrijf of organisatie. Hoe? Door gebruik te maken van het Recht van Verzet. Wanneer jij hier gebruik van maakt mag een bedrijf of organisatie je niet langer benaderen, op welke manier dan ook.
Gebruikmaken van het Recht van Verzet
Wie gebruik wil maken van het Recht van Verzet kan dit op verschillende manieren doen. Je kunt allereerst zelf contact opnemen met een bedrijf of organisatie en aangeven dat je niet langer door hen benaderd wilt worden. Dit kan telefonisch, maar ook per e-mail of brief. Word je gebeld met de vraag of je een product of dienst af wilt nemen? Dan kun je tijdens dit gesprek aangeven dat je niet meer gebeld wilt worden. De persoon die je aan de lijn hebt, moet het gesprek dan direct stoppen. Bovendien mag het bedrijf of de organisatie in de toekomst niet opnieuw (telefonisch) contact met je opnemen.
Geen reclame meer ontvangen
Naast telefoontjes kun je ook reclame ontvangen van bedrijven of organisaties waarvan je ooit klant of donateur bent geweest. Omdat jouw gegevens bekend zijn bij het bedrijf of de organisatie, kunnen zij jou geadresseerde reclame en folders sturen. Een NEE-NEE-sticker heeft in dat geval geen zin, want het gaat om geadresseerd drukwerk. Het Recht van Verzet biedt eveneens uitkomst als je dergelijke reclame niet langer wilt ontvangen. Je kunt een bedrijf of organisatie een brief of mail sturen om duidelijk te maken dat je de geadresseerde reclame niet langer wilt ontvangen
Zo voorkom je dat je ongewenste telefoontjes krijgt van goede doelen en loterijen
Heb je enige tijd meegespeeld met de VriendenLoterij, Staatsloterij of Nationale Postcode Loterij? Of ben je jarenlang donateur geweest van CliniClowns, Oxfam Novib of Stichting Kinderen Kankervrij? Dan mag de organisatie achter de loterij of het goede doel telefonisch contact met je opnemen. Zelfs na goede doelen of loterijen opzeggen is dit mogelijk. Althans, als je in jouw opzegbrief geen passage opneemt over het Recht van Verzet. Wanneer je dit wel doet, hoef je niet langer bang te zijn voor telefoontjes van goede doelen en loterijen
Bel-me-niet-register is gestopt
Bedrijven nemen al sinds jaar en dag telefonisch contact op met consumenten om ze een product of dienst te verkopen. Vroeger kon jij je inschrijven voor het Bel-me-niet Register als je niet langer gebeld wilde worden door een bedrijf of organisatie, maar tegenwoordig is dit niet meer mogelijk. Het Bel-me-niet Register is sinds juli 2021 namelijk opgeheven. Dit is het gevolg van de nieuwe Telecommunicatiewet. In tegenstelling tot het Bel-me-niet Register kun jij je voor het Recht van Verzet niet aanmelden. Wie hier gebruik van wil maken, dient dit zelf aan te geven bij een bedrijf of organisatie.
Er zijn bedrijven die erom bekend staan veelvuldig telefonisch contact op te nemen met consumenten. Ziggo is een voorbeeld van een bedrijf dat veel tijd steekt in telemarketing. Ben je klant (geweest) van dit bedrijf of heb je toestemming gegeven voor (telefonisch) contact? Kijk er dan niet raar van op als je regelmatig benaderd wordt. Als dit jou frustreert, kun je tijdens het telefoongesprek aangeven dat je nooit meer gebeld wilt worden. Je maakt in dat geval gebruik van het Recht van Verzet. Wil je een contract of abonnement opzeggen? Dan kun je in jouw opzegbrief van Opzeggen.nl vermelden dat je gebruik wilt maken van het Recht van Verzet. Je blokkeert in dat geval alleen telemarketing van het bedrijf waarvan je het contract of abonnement opzegt.
Waar kun je terecht met klachten
Heb je gebruik gemaakt van het Recht van Verzet, maar blijft een bedrijf contact met je opnemen? Laat het er dan niet bij zitten, maar dien een klacht in. Helaas laten veel mensen het voor wat het is. Dit komt vooral doordat zij niet weten waar ze terecht kunnen met klachten over telemarketing. Om jou een handje te helpen, hebben we hieronder een aantal instanties op een rijtje gezet waarbij je een klacht in kunt dienen als een bedrijf zich niet houdt aan het Recht van Verzet.
Meldpunt Telemarketing
Als je melding wilt maken van een telemarketinggesprek kun je dit doen via het Meldpunt Telemarketing. Je vult het formulier in en verstuurt deze. De site zorgt er vervolgens voor dat jouw klacht bij het bedrijf of de organisatie terechtkomt.
Consuwijzer
Wie melding wil maken van ongewenste telefoontjes, kan zich ook tot Consuwijzer richten. Dit is een onderdeel van de Autoriteit Consumenten en Markt )(ACM). De ACM kan naar aanleiding van jouw klacht een onderzoek instellen. Als het bedrijf niet kan bewijzen dat het toestemming heeft voor telefonisch contact, kan de ACM een boete opleggen.
Klachtenkompas
Een derde mogelijkheid om een klacht in te dienen over ongewenste telefoontjes is via Klachtenkompas. Hier kies je het bedrijf of de dienstverlener waar het om gaat, schrijf je de klacht en vul je jouw gegevens in. Klachtenkompas vraagt het bedrijf vervolgens om te reageren op de klacht.
Voorbeeldbrief
Ga je een contract of abonnement opzeggen en wil je voorkomen dat de organisatie of het bedrijf in de toekomst nog contact met je opneemt? Maak dan gebruik van het Recht van Verzet. Dit doe je door hier in de opzegbrief een passage over op te nemen. Omdat veel mensen niet weten hoe zij dit aanpakken, heeft Opzeggen.nl een voorbeeldbrief opgesteld. Dankzij deze voorbeeldbrief is het een fluitje van een cent om jouw contract of abonnement op te zeggen en aan te geven dat je (telefonisch) contact in de toekomst niet op prijs stelt.
In deze gevallen mogen bedrijven je wel bellen
Door de nieuwe Telecommunicatiewet die in juli 2021 is ingegaan, denken sommige mensen dat zij niet meer gebeld kunnen worden door bedrijven en organisaties. Dit is een misvatting, want er zijn wel degelijk situaties waarin telefonisch contact door een bedrijf of organisatie wel is toegestaan. Hieronder zetten wij de uitzonderingen voor je op een rijtje.
Wat is Recht van Verzet?
Het Recht van Verzet is een wettelijk recht waar je gebruik van kunt maken als een bedrijf of organisatie (telefonisch) contact met je opneemt. Als je aangeeft contact niet langer op prijs te stellen, mag je in de toekomst niet opnieuw benaderd worden dankzij het Recht van Verzet.
Wat kan ik doen als ik gebruik maak van het Recht van Verzet en toch gebeld word?
Als je gebruik maakt van het Recht van Verzet maar toch gebeld wordt door een bedrijf of organisatie, kun je een klacht indienen. Dit kan bij het Meldpunt Telemarketing, Consuwijzer en Klachtenkompas.
Wat is het verschil tussen het Bel-me-niet Register en het Recht van Verzet?
Voor het Bel-me-niet Register kon jij je inschrijven, maar voor het Recht van Verzet is dit niet mogelijk. Het Bel-me-niet Register is sinds 1 juli 2021 overigens opgeheven.
Mogen bedrijven mij bellen om iets te verkopen?
In bepaalde situaties mogen bedrijven je bellen om iets te verkopen. Dankzij het Recht van Verzet mag dit alleen als je vooraf toestemming hebt gegeven, klant van een bedrijf bent of dit de afgelopen 3 jaar bent geweest en donateur van een goed doel bent, vrijwilligerswerk hebt gedaan of bij een bijeenkomst aanwezig bent geweest.
Wat is het verschil met het Recht van Bezwaar?
Het belangrijkste verschil tussen het Recht van Verzet en het Recht van Bezwaar is dat het laatstgenoemde recht zowel betrekking heeft op het gebruik als de verwerking van persoonsgegevens. Het Recht van Verzet heeft alleen betrekking op het gebruik van deze gegevens.
Mogen bedrijven kosten in rekening brengen voor het Recht van Verzet?
Nee, bedrijven mogen geen kosten in rekening brengen wanneer je gebruik maakt van het Recht van Verzet.
Hoe kan ik zorgen dat ik niet meer gebeld wordt?
Als je niet meer gebeld wilt worden, maak je gebruik van het Recht van Verzet. Je kunt zelf contact opnemen met een bedrijf, maar je kunt dit ook aangeven als je gebeld wordt. Als je gebruik maakt van het Recht van Verzet mag je in de toekomst niet nogmaals door hetzelfde bedrijf gebeld worden.
Waarom word ik nog steeds gebeld?
Als je niet langer klant of donateur bent, kun je nog steeds gebeld worden. Bedrijven en organisaties mogen je namelijk telefonisch benaderen als je de afgelopen 3 jaar klant bent geweest. Wanneer je gebruik hebt gemaakt van het Recht van Verzet, mag je niet meer gebeld worden.
Hoe voorkom ik ongewenste telefoontjes van bedrijven en goede doelen?
Je voorkomt ongewenste telefoontjes van bedrijven en goede doelen door aan te geven dat je niet meer gebeld wilt worden. Hiervoor kun je telefonisch contact opnemen met het bedrijf of goede doel, maar je kunt ook een mail of brief sturen. Wanneer je gebeld wordt, kun je tijdens het gesprek aangeven dat je gebruik wilt maken van het Recht van Verzet.